dimecres, 2 de març del 2011

crisi del petroli? canvi d'hàbits

És ben sabut que una cosa que ens costa força als humans és canviar d'hàbits; quan estem acostumats a fer les coses quasi per inèrcia és molt difícil modificar-ho.

Ara estem davant dels que molts han anomenat una nova crisi del petroli, i no tant pel fet que sigui una font d'energia finita i que un moment o altre se'ns pugui acabar (com sempre ens han dit) si no perquè ara, amb la situació convulsa en un dels principals països exportadors, Líbia, l'aixeta es pot anar tancant.

Ahir ens despertàvem amb dues notícies, relacionades entre elles; les noves propostes del govern espanyol per mirar de reduir el consum energètic en un cas i millorar-ne l'eficiència en un altre: limitar la velocitat per l'autopista a 110 km/h i reduir la il·luminació als tunels. Evidentment les respostes no es van fer esperar, algunes més qualificades que altres.

Un dels primers que va saltar va ser el conseller d'Interior, en Felip Puig, que amb el seu habitual posat prepotent i de "sabelotodo" va dir que la mesura de limitar la velocitat no serviria ni per reduir el consum ni per reduir la contaminació; clar, ell estava proposant pujar la limitació a 130 km/h. Des del propi govern, la màxima autoritat (per la desaparació de la conselleria) en Medi Ambient, el Secretari de Medi Ambient i Sostenibilitat, el Dr. Josep Enric Llebot (fisic reconegut), va en certa manera contradir en Puig dient que obviament una reducció en la velocitat significaria menys consum i menys contaminació. Permeteu-me que cregui més a l'investigador qualificat que al polític oportunista.

El propi dr. Llebot, però, va tirar per terra la norma de Foment en quant a la reducció de la llum en túnels; la idea del govern espanyol era canviar les llums actuals per leds, però el dr. Llebot va afirmar que, segons els que li constava, les llums que hi ha en els tunels, autopistes, etc..., de gas, eren les més eficients tenint en compte quantitat de llum i consum; és a dir, si canviem el tipus de llum hauríem de posar més punts de llum...en fi, una mostra més, em sembla, de precipitació i improvització del govern espanyol.

Tornant a la limitació de velocitat, ahir, en anar i tornar de la feina vaig fer la prova d'autolimitar-me als 110 km/h. No vaig per autopista, per tant, de fet ja vaig a més velocitat de la que toca, però hi ha un parell de punts a la NII que en haver-hi doble carril els conductors acostumem a superar la velocitat màxima. Intentaré a partir d'avui fer una conducció més "ecològica", no tant pensant en Libia, si no més en la meva cartera. La benzina no acaba de pujar i normalment cada 4-5 dies haig de posar 40  € de combustible...un dineral vaja.`

Això si, per acabar, m'agradaria fer una petició al govern espanyol si decideixen baixar a 110 km/h per autopista: ja que no es podrà còrrer i que l'autopista està plena de llocs on fan obres i per tant la velocitat encara es limita més...una rebaixa en els peatges no estaria malament eh? Si, ja sé, és predicar en el desert.

1 comentari:

  1. Si, és una vergonya que segueixin mantenint i apujant els preus dels peatges inclús quan has de fer km i km a 80 per les obres. Serà que els d'Abertis, multinacional catalana d'infraestructures passen "apuros" i els hem d'ajudar? Ah, no calla!, si s'han embutxacat 662 milions de benefici el darrer any! (seré ingenu...) http://www.vilaweb.cat/acn/ultima-hora/3852990/20110224/abertis-aconsegueix-2010-uns-beneficis-nets-662-milions-61-lany-anterior.html

    ResponElimina