diumenge, 6 de març del 2011

la incomoditat de les mesures ecològiques

Fa escassament un parell de dies el govern espanyol va aprobar un paquet de mesures destinades a reduir una mica la despesa que tenim del petroli, ara que hi ha tot el merder de Líbia. Com a mínim sembla que la desgràcia aliena en treurem un benefici global. Valgui per endavant que, els que m'heu seguit en el bloc, sabreu que no sóc sospitós de ser defensor a ultrança d'aquest govern, crec que l'ha espifiada en molts moments i que segurament ho tornarà a fer.

Però d'igual manera em rebenta que pel sol fet de proposar mesures ja per norma s'hi hagi d'anar en contra de les mesures i de qui les proposa. Per una vegada els que creiem que cal adaptar el nostre ritme (i nivell) de vida a l'entorn, i no al revés, ens sentim reforçats per mesures polítiques.

Evidentment podríem entrar mesura a mesura i criticar-la, i de fet, algunes d'aquestes crítiques serien justes (ja vaig avançar fa un parell de dies que anar a 100 km/h autopista em pot semblar bé...si no fan pagar peatges o bé els redueixen molt), però cal valorar el paquet en conjunt i crec que és una decisió valenta del govern. Ja ens podem imaginar com estan les arques del govern perquè hagin, per un cop, prioritzat criteris ambientals per millorar l'economia.

Aquesta última frase és bona eh? Prioritzar criteris ambientals per millorar l'economia...però, és real la frase? Mireu, una prova: sabeu que vaig cada dia de Roses a Girona i de Girona a Roses, en total uns 130 km. Des de dimecres he fet la prova de tenir una conducció més "sostenible". Malgrat passi per NII, en una conducció normal meva els canvis de velocitat eren grans (per aprofitar els escassos trams de doble carril per avançar), ara m'he concienciat a tenir una velocitat que, ni en aquells trams, superi els 100-110km/h i anar amb marxes llargues i no fer frenades/accelerades brusques. El meu cotxe portava mesos marcant-me un consum de 7.1 l/100 km, i ara amb 3 dies ja he baixat la mitjana a 7.0; això vol dir que, per baixar una dècima un consum que portava mesos estancats fàcilment he hagut de gastar molt menys de 7 litres, posem-hi 6.5 l (tot i que crec que seria menys).

Una diferència de 0.6 litres de consum cada 100km significa uns 0.8 litres menys de consum en una jornada normal meva; si un litre de gas-oil està ara a 1.3 euros vol dir que estalvio aprox. 1 euro per dia...multipliqueu-ho per 7 dies...per 365 dies....és fàcil l'operació no?. I que consti que a nivell de temps no he constatat cap pèrdua significativa, potser tardo 2 minuts o 3 més....en un tram de 130 km és significatiu?

I perquè la gent, el govern català, etc... es queixa tant? Doncs perquè les mesures correctores ambientals implica, per fer-ho bé, un canvi d'hàbits...i això és el que veritablement costa....Això, i que el govern català, pel qual la qüestió ambiental està al tram final de les seves preocupacions i ocupacions, no creu realment en això...per ells les mesures ambientals serà construir el transvàs del Roine...i si no temps al temps.

1 comentari:

  1. Jo fa temps que no corro per no entrar en l'espiral. Si entres a l'autopista corres. Si corres fas més consum. A més, pagues peatge.
    Si vas per la carretera no corres, si no corres fas menys consum. A més, no pagues peatge. I el que molta gent no sap: no corres però tampoc estàs aturat!!! el guany cada 50 km és d'un parell de minuts, per tant no val la pena.
    A més, correguent no es poden anar mirant els marges ni els camps, perque... si veig que hi ha floretes, un altre dia torno, m'aturo i faig fotos!!! :-)

    ResponElimina