divendres, 10 de desembre del 2010

la cimera del fracàs, un altre cop

Avui a Cancún, Mèxic, es tanca la COP16/CMP6 (16ª edició de la Conferència de les Parts de la Convenció Marc de Nacions Unides sobre el canvi climàtic i 6ª Conferència de les Parts actuant com a Reunió de les Parts del Protocol de Kyoto), vaja, el que es coneix com a Conferència sobre el Canvi Climàtic. Eiii que el nom tan complicat se l'han posat ells eh? Us passo l'enllaç de la web de l'esdeveniment pels incrèduls.

Ja sabeu que, per "deformació" professional m'interessen tots els temes referents a la natura, medi ambient, etc..., doncs us haig de confessar que fins fa un parell de dies no m'havia assabentat que es realitzava tal esdeveniment, i sospito que és perquè no ha tingut l'aparició als mitjans que caldria ni la difussió que crec que un esdeveniment a escala mundial hauria de tenir (la cimera va començar el 29 de novembre i es tanca avui, 13 dies). Però de fet, res m'estranya. El Medi Ambient s'ha convertit en una pedra a la sabata de la majoria de països, que pot fer mal si no te la treus, però que és tan fàcil d'eliminar com descalçar-se un moment.

I això m'entristeix. Vaig sentir per les notícies dues declaracions: la del secretari general de la ONU, Ban Ki-moon, admeten que de nou els països no aconseguirien cap gran acord i, demanant-los que aconseguissin ni que fossin petits avenços perquè la cimera no fos un fracàs; i la de l'enviat dels EEUU jugant amb la delegació xinesa al "jo no he sigut, ha començat ell"...en fi, com criatures.

Però això no són criaturades, són coses molt serioses que crec que la majoria de gent no n'és conscient. Costa tan poc malmetre el Medi i a aquest li costa tant de recuperar-se que hi haurà un moment que no hi haurà marxa enrera.

Quan vaig veure la quantitat de gent desplaçada a la Cimera d'arreu del món em va venir un pensament molt senzill: "Calia?". Sincerament crec que no; de veritat que crec que són cimeres estalviables perquè ja se sap que si els poderosos (posant EEUU i Xina al davant de tot) no es posen d'acord, de què servirà que 184 països es reuneixin? I si no es fes tal cimera doncs mira, viatges en avió, en cotxes oficials, etc... ens estalviaríem i, per tant, la despesa de la petjada ecològica no seria tan gran.

Sabeu el que és aquest concepte? La petjada ecològica és, per dir-ho d'alguna manera, la despesa, calculada en tones de CO2, que causa una activitat en concret d'algú. En la web de l'esdeveniment, al fons a la dreta hi ha un link que us porta a una calculadora de petjada ecològica en la qual pots acabar invertint la despesa que has causat al medi pel fet d'assistir a la cimera en projectes ambientals de la zona.

Entreu-hi i aneu seguint els passos (simplement, a la última diapositiva canceleu i ja està); malgrat no hagi assistit a Cancún m'ha fet gràcia saber què hauria costat la meva petjada ecològica i per curiositat he anat escollint el més "barat", és a dir, que vitajava jo sol, en turista, em desplaçava amb el transport públic, m'allotjava en un hotel senzill pel meu compte (no els grans hotels on deuen estar els delegats), etc... i la meva petjada hagués estat de... 1.49 tones de CO2 alliberat a l'atmosfera...no ho trobeu brutal?????

En fi, em farà "gràcia" demà intentar buscar en algun medi quin ha estat l'acord de mínims de la cimera...suposo que "seguir-ne parlant l'any vinent" en una altra cimera costosa ambientalment i inútil políticament; això si, que la ONU trïi bé el lloc ja que si aquest any s'ha estat a Cancún, l'any vinent com a mínim a les Seychelles o en algun altre lloc paradisíac del Carib, que així tot plegat segueixin essent unes vacances pagades pels assistents.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada