dimecres, 23 de febrer del 2011

on eres tu el 23-F?

Avui és una efemèrida col·lectiva especial. Aquestes efemèrides són aquelles que es recorden any rera any per la importància que van tenir no per un mateix, sinó per tot un país, per tot el món, etc. Un exemple d'aquest tipus d'efemèrides? l'11 de setembre i l'atac sobre les torres bessones.

Avui també és una data especial. Sembla que quan hi ha aquestes efemèrides el que està de moda es preguntar: "on eres /que feies / com vas viure els 23-F?" Precisament ahir estava amb dos companys de feina que en sentir per la radio que avui feien un programa especial sobre el 23-F van començar a dir que si eren uns pesats, que si cada any el mateix...potser si, però aquest any fa 30 anys de l'intent de cop d'estat (xifra rodona) i els meus coompanys cap dels dos arriba a aquesta xifra; per tant, dues conclusions: a) m'estic fent gran i b) les efemèrides col·lectives, perquè siguin especials, les has d'haver viscut.

El 23-F del 1981 tenia jo 6 anyets, per tant, m'enrecordo més què solia fer els caps de setmana, quins eren els meus amics que no pas exactament què vaig fer aquell dia. Si que recordo, però, estar al menjador del pis que teníem a Girona (C/Orient 33, 2n 3ª), assegut en un sofà negre (pelut) que teníem i mirant la tele; suposo que en teoria devien fer dibuixos animats però que havien interromput l'emissió per informar de l'intent de cop d'estat. Si que recordo que hi havia la meva mare al menjador, dreta, i preocupada mirant la tele (la meva germana, petitona ella, devia estar fent trastades al "parque" perquè no la recordo jo al menjador i el meu pare devia estar treballant).

Amb el temps he entès la cara d'estupor que havia fet la meva mare i he entès la importància que va tenir el moment per la incertesa que es va produir: feia poc (6-7 anys) que s'havia acabat la dictadura i arribava la democràcia...faria allò involucionar de nou la situació? Hi ha coses clares en el relat de la història i hi ha coses que suposo que mai sabrem, toca als historiadors interpretar els perquès, qui, com,... però vist en perspectiva, menys mal que la "xapussa" de cop d'estat no va reeixir, si no ara potser no seria tant diferent la nostra situació que la que han viscut països com Tunissia, Egipte, Liban... Qui hagués estat el nostre Gadhafi? De cap d'estat tenim el rei que mira, fer no fa res, però com a mínim no és un psicòpata dictador com el libanès en qüestió.

I vosaltres, on éreu el 23-F?

3 comentaris:

  1. Recordo que aleshores el meu pare treballava fora, i durant la setmana la meva mare estava sola amb el meu germà i jo. La recordo amoinada pel cop, dient a tothom que si la cosa es posava lletja, marxavem on estava el meu pare. Al cap de pocs mesos vam anar-hi a viure, però no pel cop d'estat, sino per motius de feina. Jo tenia... uns poquets anys més que tu, jeje, si és que sóm uns pipiolos grandets... :-)

    ResponElimina
  2. uf... amb 26 que en tinc... no deuria haver nascut, no???

    suposo que estava al cole, però no recordo res més. Recordo que dies després a la classe sempre deiem "Todos al suelo" i ens tiràcvem sota les taules, i la profe s'emprenyava molt... seria roja!

    ResponElimina
  3. Jo en tenia 7, i no recordo absolutament res. De fet, suposo que li hauria de preguntar als meus pares com s'ho van prendre ells...

    ResponElimina