dimarts, 21 de juny del 2011

la banca ètica

Podríem pensar que "banca ètica" és un oxímoron, és a dir, dues paraules que unides representen un concepte impossible com "neu negra" o "intel·ligència militar" (apa). Però no, la banca pot ser ètica.

Ahir mentre dinava llegint el diari vaig veure que, al vespre, feien al programa "singulars" de C33 una entrevista al subdirector de la Banca Triodos a Espanya i que parlarien del concepte dè banca ètica. M'interessava entendre millor aquest concepte i descobrir si el que deien tenia lògica o serien uns venedors de fum.

I avui puc dir que estic convencut, com a mínim em crec el concepte. Una banca en la qual primen les persones i no els beneficis, pot sonar estrany en un món tan pervertit econòmicament com el que ens ha tocat viure no? El senyor Joan Antoni Melé parla bé, es nota que és un conferenciant de primera, però amb 36 anys ja tinc una mica de criteri per deixar-me convèncer fàcilment. El que em va convèncer, si de cas, és veure que hi ha una altra manera de fer banca.

Recordem que els bancs són entitats que gestionen els diners que els donen els clients i que en donen en préstec per d'altres clients (és una definició una mica barroera però més o menys s'entén). Ells són, en part, els grans responsables de la crisi que ens està tocant viure; han rebut ajudes dels governs, ajudes que segurament hagueren estat més útils donades directament a la gent del poble, i el que han generat han estat uns grans beneficis que ha repercutit en més diners a repartir per primes entre els membres de les juntes directives dels bancs. I de mentres, el ciutadà de a peu escanyat fins a límits inaguantables per la mala praxis dels bancs i per la ingenuïtat d'ell mateix.

La banca ètica sembla actuar d'una manera diferent; els diners dipositats allà no donen ni rendiments espectaculars, ni et regalen un joc de paelles si ingresses tal quantitat, res de tot això. Els diners que els ciutadans dipositem allà sabem que aniran a causes justes, molt justes; en concret, el banc del que ahir parlaven (Triodos) significa tres camins, i aquests són: cultura, medi ambient i aspectes socials...i seran aquestes tres branques les que podran rebre diners d'aquella banca ètica.

Si pot creure o no; jo m'estic plantejant fer el canvi, per què no? Per qüestions laborals ara estic amb tractes amb vàries entitats banqueres...i totes pequen de bones paraules d'inici però poques ajudes en tramitar paperassa, informacions poc clares, pèrdues de temps...si a més els meus diners van a engreixar els comptes corrents de gent que ja els en sobren, quin sentit té?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada